loading...

گوشه ی دنج

بازدید : 12
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 9:51

کاشت درخت گيلاس چگونه است:

به نقل از کارشناسان نهالستان آلفا نهال: به منظور کاشت نهال گيلاس؛ لازم است تا در ابتدا شرايط محيطي مناسبي فراهم شود. اولين قدم براي کاشت نهال گيلاس، انتخاب يک مکان مناسب با فضاي کافي براي کشت است. همچنين لازم است تا خاک منطقه از نظر دارا بودن مواد مغذي مورد آزمايش قرار گيرند.

اين امر سبب مي‌شود تا در صورت کمبود هر يک از مواد مغذي، نسبت به تامين آن اقدام گردد. پس از آن، زهکشي مناسب خاک مسئله‌اي است که بايد به آن توجه شود. دريافت نور کافي نيز به رشد بهتر گياه کمک خواهد کرد؛ بنابراين شرايط منطقه از نظر نور دهي نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد.

انواع درخت گيلاس ايراني و خارجي شامل چه ارقامي هستند؟

گيلاس داراي ارقام مختلفي است و رقم‌هاي توليدي آن در ايران و ساير کشورها ممکن است متفاوت باشد. کاشت درخت گيلاس، در ايران از گذشته متداول بوده است.

کاشت درخت گيلاس سياه: اين نژاد گونه بومي ايران است که بسيار شيرين و گوشتي است.

گيلاس تکدانه مشهد: اين seedlings، درشت و گوشتي است که در بيشتر مناطق قابليت کشت دارد.

کاشت نهال گيلاس زرد اروميه: اين گيلاس به رنگ زرد و بسيار شيرين و خوش طعم اس.

گيلاس ناپلئون: اين رقم از آلمان به ايران وارد شده است و عموما به رنگ زرد وجود دارد.

گيلاس جامائيکا: اين گيلاس نوعي گيلاس جامائيکايي است که به صورت قرمز رنگ به بار مي‌نشيند. اين درخت براي پرورش در مناطق گرمسيري، مناسب است. براي خريد انواع نهال ميوه ميتوانيد از سايت هاي آنلاين همچون آلفا نهال استفاده کنيد.

انواع روش‌هاي کاشت درخت گيلاس

کاشت درخت گيلاس به‌ طور معمول با استفاده از روش‌هاي مختلفي همچون کاشت بذر، کاشت نهال و قلمه زدن امکان‌ پذير است و شما مي‌توانيد با بهره گرفتن از اين روش‌ها به‌ راحتي درختان گيلاس شادابي را پرورش دهيد.

کاشت درخت گيلاس؛ امکان سه روش انجام پذيرد. کاشت درخت از طريق بذر گيلاس يکي از اين روش‌ها و روش‌هاي ديگر شامل قلمه زني گياه و پيوند گيلاس است. هر يک از اين روش‌ها داراي مزايا و معايبي هستند که هر شخص با توجه به انتظار خود لازم است يکي از‌ آن‌ها را انتخاب نمايد.

در کاشت نهال گيلاس؛ از طريق بذر بهتر است کشت را از آبان ماه شروع کرد و براي جوانه زني بهتر، در زمستان آن را در فضاي بيروني قرار داد تا نياز سرمايي آن تامين شود. در تکثير با روش قلمه زني مي‌توان از قلمه‌هاي چوبي يا نيمه چوبي استفاده کرد. در تکثير پيوندي نيز بهترين روش، پيوند بر روي آلبالوي تلخ است.

https://alphanahal.ir/cherry-seedlings/

کاشت از طريق بذر

براي کاشتن درخت گيلاس از طريق بذر بهتر است اقدامات لازم را از آبان ماه شروع کنيد تا بذر در زمستان به فضاي بيروني انتقال داده شود و نيازهاي سرمايي آن به طور کامل برطرف شود.

براي کاشت بذر بايد ابتدا چند گيلاس سالم و رسيده را آماده کنيد و به‌ خوبي قسمت‌هاي گوشتي آن را از هسته جدا نماييد. دقت داشته باشيد هسته‌هاي گيلاس براي جوانه زدن بايد حدود 3 الي 5 ماه در مکاني که داراي رطوبت کافي است، قرار بگيرند. البته نبايد اجازه دهيد که دماي اطراف به کمتر از منفي 30 درجه سانتي‌ گراد برسد زيرا در چنين شرايطي جوانه‌زني به‌ خوبي انجام نمي‌شود.

کاشت درخت گيلاس بذر بايد 2 هفته اول در مکاني نسبتاً گرم قرار بگيرد. بنابراين مي‌توانيد آن‌ها را در ظرفي که از خزه مرطوب يا کمپوست پر شده‌ است، نگهداري کنيد. پس‌ از گذشت اين زمان دانه‌ها را بايد به مکاني سرد انتقال دهيد. بذرها لازم است 90 روز در فضايي سرد، بمانند.

جوانه‌زني بذر گيلاس نهايتا به 5 ماه زمان نياز دارد و هر چقدر که شما بهتر به آن رسيدگي کنيد، جوانه‌زني سريع‌تر صورت خواهد گرفت. بعد از گذشت آخرين يخبندان بهاري، مي‌توانيد کاشت درخت گيلاس با استفاده از بذرهايي که جوانه زده‌اند را به راحتي آغاز کنيد.

بذرهاي گيلاس بايد در عمق 5 سانتي متري خاکي مناسب کاشته شوند تا بتوانند بدون مشکل رشد کنند. در هر چاله‌اي که ايجاد کرديد، مي‌توانيد چند بذر قرار دهيد و در آخر نيز روي آن‌ها را با استفاده از خاک بپوشانيد. براي به دست آمدن نتيجه‌اي بهتر و جلوگيري از خشک شدن خاک، حتما کار آبياري را انجام دهيد اما مواظب باشيد که آن‌ها غرقاب نشوند. حدود چند ماه بعد، جوانه‌ها از خاک بيرون مي‌زنند و شروع به رشد مي‌کنند.

کاشت از طريق نهال

پيش‌ از اين‌ که اقدام به کاشت نهال کنيد، حتماً از زمين مورد نظرتان يک آزمون خاک بگيريد تا تمام کمبودهاي موجود به خوبي نمايان شوند و شما بتوانيد بهتر نسبت به رفع آن‌ها اقدام نماييد و کار تغذيه‌دهي را انجام دهيد.

براي کاشت نهال گيلاس بايد در اولين مرحله شرايط محيطي مناسبي فراهم کنيد و سپس نهالي سالم خريداري نماييد. پس‌ از تهيه کردن نهال، بايد آن را در عمق مناسبي از خاک با دقت بکاريد. هنگام کشت نهال گيلاس مواظب باشيد به ريشه‌هاي آن آسيبي وارد نشود زيرا در چنين شرايطي رشد درخت متوقف خواهد شد.

کاشت درخت گيلاس يکي از مهم‌ ترين نکاتي که بايد حتما هنگام کاشت درخت گيلاس به آن توجه کنيد، زمان و فصل مناسب است. دقت داشته باشيد فصل مناسب براي کاشت نهال تا حدود زيادي به عواملي همچون نوع نهال، سن نهال، رشد ريشه و سلامت آن بستگي دارد. از اين‌ رو نيز اکثر افراد در فصل پاييز اقدام به کشت اين درخت مي‌کنند زيرا در اين فصل ريشه مي‌تواند بهتر توسعه يابد.

از آن جايي‌ که درخت گيلاس به آبياري خيلي زيادي احتياج ندارد و در برابر کم‌آبي نيز بسيار مقاوم است، سعي کنيد بعد از کاشت خيلي کار آبياري را انجام ندهيد. کار آبياري بايد به‌ صورت دوره‌اي انجام شود تا کيفيت محصولات کاهش نيابد و همچنين ريشه دچار پوسيدگي نشود.

تکثير درخت گيلاس بوسيله پيوند زدن:

انواع مختلفي از پيوند وجود دارد که نوع مورد استفاده آن بستگي به اندازه تنه درخت دارد و بهترين زمان پيوند حدوداٌ اوايل فروردين مي باشد اگر تنه درخت شما به اندازه ضخامت يک مداد باشد مي توانيد از پيوند زبانه اي و اگر ضخامت تنه به اندازه 6 سانتيمتر استفاده کنيد

پيوند جوانه درخت گيلاس :

براي پيوند جوانه گيلاس در اواخر بهار يا اوايل تابستان که بهترين زمان براي پيوند جوانه است شاخه اي که رشد کافي کرده است و سالم و بدون هرگونه بيماري ست انتخاب کنيد شاخه اي که ضخامت آن حدود يک و نيم سانتيمتر باشد و سبز و جوانه آن قابل مشاهده باشد.

با استفاده از يک چاقوي تيز بدون اين که جوانه را زخمي کنيد از شاخه جدا کنيد. سپس برگ هاي ساقه را با چاقوي تيز از وسط دمبرگ هرس کنيد شياري به طول 12 سانتيمتر روي شاخه اي که مي خواهيد روي آن پيوند بزنيد ايجاد کنيد مجددا ٌ شياري به طول 5 سانتيمتر به صورت افقي در بالاي شيار ايجاد کنيد.

به آرامي به کمک يک چاقويي که زياد تيز نباشد پوسته را به آرامي باز کنيد جوانه پوست باز شده را ببريد و زير آن را يک برش يک سانتيمتري بزنيد و جوانه پيوندک را روي آن بچسبانيد سپس بالا و پايين آن را با چسب نواري پيوند بچسبانيد.تا در جاي خود محکم شود.

تکثير درخت گيلاس با قلمه:

براي تکثير درخت گيلاس با قلمه، ابتدا قلمه ها را در آب ريشه دار کنيد. ته ظرفي را سوراخ کنيد و درون آن به اندازه 10 سانتيمتر خاک رس با مخلوطي از نيمي خزه اسفاگنوم با پيت ماس ونصفي پرليت بريزيد. ساقه اي انتخاب کنيد که داراي 2-4 برگ حاوي جوانه باشد. قلمه اي به اندازه 10-15 سانتيمتر از قسمت بالاي جوانه قطع کنيد.

همه برگ ها را تا 4 سانتيمتر از انتهاي قلمه جدا کنيد. دو برش عمودي به اندازه 3 سانتيمتري در دو طرف ساقه بزنيد. انتهاي قلمه را حدود 3 سانتيمتر داخل هورمون ريشه زايي بزنيد و هورمون اضافي را تکان دهيد. با انگشت سوراخي در خاکي ايجاد کنيد سپس قلمه را داخل آن قرار دهيد و خاک دور آن را محکم کنيد سپس آبياري کنيد تا کاملا ٌ مرطوب شود.

ظرف داراي قلمه را در محلي تاريک با دماي حدود 15 درجه سانتيگراد قرار دهيد و رطوبت آن را هميشه تامين کنيد مي توانيد حداقل روزي دوبار با اسپري آن را مرطوب کنيد. بعد از حدود دو تا سه هفته قلمه را با ملايمت بيرون بکشيد اگر مقاومت کرد يعني ريشه زده است و مي توانيد آن را به گلداني با ضخامت 10 سانتيمتر خاک منقل کنيد و کم کم ساعت هاي در معرض قرار گرفتن شرايط هوا و دمايي طبيعي را افزايش دهيد تا به دماي بيرون عادت کند اما از قرار دادن در معرض مستقيم نور آفتاب تا چند هفته خودداري کنيد.

کاشت از طريق قلمه زدن

يکي ديگر از روش‌هاي کاشت درخت گيلاس که نياز به تخصص زيادي ندارد، قلمه زدن است. در اين روش ابتدا بايد يک بستر مناسب تهيه کنيد تا قلمه را در آن بکاريد. دقت داشته باشيد خاک يکي از اصلي‌ ترين و مهم‌ ترين شرايط براي پرورش گياهان به حساب مي‌رود و اگر خاک مورد نظرتان از زهکشي مناسبي برخوردار نباشد، گياه نمي‌تواند در آن به‌ خوبي رشد کند.

پس‌ از آماده کردن خاک، نوبت به انتخاب قلمه مي‌رسد سعي کنيد قلمه را از شاخه‌هايي که جوان‌تر هستند، انتخاب کنيد زيرا اين نوع قلمه‌ها ريشه‌دهي بهتري دارند و مي‌توانند سريع‌تر رشد کنند. خاک تندروتري گوردن با عمق مناسب قرار دهيد و سپس با احتياط قلمه‌ها را در آن بکاريد.

کاشت درخت گيلاس پس‌ از کشت قلمه لازم است حتما خاک را به‌ اندازه کافي مرطوب کنيد تا جوانه‌زني بدون مشکل صورت بگيرد. هنگامي‌ که قلمه به رشد مناسبي رسيد، مي‌توانيد آن را به مکاني بزرگ‌تر مانند باغچه يا باغ منتقل کنيد. براي افزايش و رشد آن‌ها نيز مي‌توانيد از کودهايي که حاوي ازت هستند بهره بگيريد و کار کوددهي را به طور برنامه‌ ريزي‌ شده انجام دهيد.

آموزش مراحل کاشت گيلاس

انتخاب مکان مناسب براي کاشت

آزمايش خاک از نظر بافت و ساير عوامل

نور خورشيد کافي

انتخاب خاک با زهکشي مناسب

محل سکونت شما در کاشت گيلاس اهميت زيادي دارد. با يک برنامه ريزي دقيق مي توانيد به راحتي يک درخت گيلاس در باغچه منزل داشته باشيد و از آن لذت ببريد. شرايط کاشت گيلاس در هرجايي از دنيا امکان پذير نيست. قبل از کاشت بايد از يک سري اطلاعات مطمئن شويد. گيلاس معمولاً در مناطق معتدل کوهستاني رشد و نمو بهتري دارد و با انتخاب گونه مناسب گيلاس، کمتر دچار آسيب ديدگي هايي مانند ترک خوردگي ميوه، لکه برگ و تاولک براي درخت خواهيد شد.

گيلاس ها به دو دسته ترش و شيرين تقسيم مي شوند. گيلاس ترش همان آلبالو مي باشد که در برابر آسيب هاي محيطي مقاوم تر است. آلبالو نسبت به گيلاس کمتر دچار بيماري مي گردد و در برابر دماي شديد نيز مقاوم است.

درخت آلبالو تزييني است و اندازه کوچکي دارد. اين مسئله هرس و نگه داري از آلبالو را بهتر و آسان تر مي کند. شيريني گيلاس باعث جذب آفات مختلف و همچنين پرندگان مي شود. هرس و سم پاشي درخت گيلاس، زمان بيشتري را مي طلبد. کاشت گيلاس بايد در مکاني با نور کافي، خاکي با زهکشي مناسب و جريان هواي کافي انجام شود.

اگر اين درخت را در فصل پاييز بکاريد، فرصت کافي براي رشد و توسعه براي ريشه آن فراهم و در ماه هاي سرد قوي تر خواهد شد.

کاشت گيلاس را در مکاني که قبلاً خربزه، توت فرنگي، هلو و گوجه کاشته ايد، انجام ندهيد. درخت گيلاس به بيماري خاصي از راه قارچ ورتيسيليوم بسيار واکنش نشان مي دهد.

براي کاشت گيلاس, فضاي کافي را لحاظ کنيد. به طور کلي ? متر فضا بين درختان کوچک گيلاس بايد برقرار باشد. اگر اندازه درخت گيلاس شما نرمال است، بايد بين درختان دو برابر فاصله اعمال کنيد. براي کاشت درخت گيلاس، از خاک با مواد مغذي فراوان و کيفيت عالي استفاده کنيد. عمق گودال از اندازه توده ريشه درخت بيشتر نباشد.

هرساله در فصل بهار به درخت گيلاس کود دهيد.با شروع شدن توليد ميوه، منتظر برداشت گيلاس باشيد و آن گاه دوباره به گيلاس کود دهيد. بر اساس گونه گيلاس انتخابي بايد ميزان آبياري، هرس و شمپاشي را تعيين و انجام دهيد. برخي از گونه هاي گيلاس مقاوم تر از بقيه هستند. پرندگان به گيلاس بسيار متمايل مي باشند و به آن آسيب مي زنند.

براي محافظت گيلاس از پرنده چند روش وجود دارد:

در صورت امکان دور درخت حصار بکشيد يا بر روي آن توري بگذاريد. ضمن اينکه ضخامت و قطر سوراخ هاي توري نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

مگس ميوه گيلاس نيز يکي از آفت هاي شناخته شده براي گيلاس است. براي نابودي آن مي توانيد از آفت کش ها استفاده کنيد. اين مگس باعث ايجاد کرم و نابودي گيلاس مي شود.براي مراقبت درخت از پرندگان و آفات از راه هاي ارگانيک کمک بگيريد. سوسک ژاپني نيز از آفت هاي شناخته شده براي گيلاس است.

فصل مناسب کاشت نهال گيلاس چه فصلي است:

يکي از نکات بسيار مهم در پروسه کاشت نهال گيلاس، زمان و فصل مناسب جهت کاشت آن است. اين که نهال در چه فصلي کشت شود، تا حد زيادي وابسته به عوامل مختلف از جمله سن نهال، نوع نهال، سلامت ريشه آن و… است. با اين وجود بسياري از افراد بر اين باورند که فصل پاييز بهترين فصل جهت کشت گيلاس است. با توجه به اين که درخت گيلاس، جزو درختان حساس به کم آبي محسوب مي‌شود، کشت نهال آن در بهار توصيه نمي‌شود. چنانچه کشت در فصل پاييز انجام شود، ريشه به خوبي توسعه يافته و در زمستان نيز مي‌تواند مقاومت کافي در برابر سرما را داشته باشد.

خاک مناسب براي کاشت گيلاس

ريشه هاي درخت گيلاس سطحي و کم عمق است. براي کاشت درخت گيلاس نياز به خاک خوب تا عمق ??? متري داريد. بهترين نوع خاک، خاک لومي شني است. چون شن زهکشي بسيار خوبي دارد. زهکشي براي درخت گيلاس اهميت زيادي دارد. چون اين درخت رطوبت زياد را تحمل نمي کند. محل کشت آن نبايد اسيدي باشد. بلکه بايد قليايي باشد. قليايي و اسيدي کردن بيش از اندازه خاک موجب آسيب به گيلاس مي شود.

خاک مناسب يکي از شروط اصلي پرورش گياهان و به خصوص درخت گيلاس است. محيط پيشنهادي براي کاشت گيلاس، محيط قليايي است. نکته جالب توجهي که در مورد کاشت درختان گيلاس، وجود دارد، اين است که اين درختان ريشه‌هاي عميقي ندارند و با فراهم کردن خاک مناسب با عمق 1.5 متر، مي‌توان اين درختان را کشت کرد. از آنجايي که مسئله زهکشي خاک براي پرورش گيلاس بسيار حائز اهميت است، بهتر است از خاک لومي شني براي کشت آن استفاده کرد.

نحوه‌ي کودهي درخت گيلاس و بهترين کود‌هاي شيميايي و حيواني چيست:

کوددهي به درختان گيلاس مي‌تواند بسته به مرحله رشد گياه، متفاوت باشد. به طور مثال در سال‌هاي اوليه کاشت نهال گيلاس، استفاده از کودهاي ازته براي افزايش رشد پيشنهاد مي‌شود. پس از آن که درخت به مرحله باردهي رسيد، مي‌توان از کودهاي کامل براي افزايش رشد آن استفاده کرد. کودهاي پوسيده دامي نيز مي‌توانند در روند رشد اين درختان موثر باشند. اما آنچه که اهميت دارد اين است که مقدار و نوع کود بايد از سوي گياه‌پزشک تعيين شود و استفاده خودسرانه از کودها حين کاشت درخت گيلاس، مي‌تواند مشکلاتي را براي آن ايجاد کند.

آبياري درخت گيلاس :

بارندگي در طول زمستان براي اين درخت بسيار عالي است، بالعکس، باريدن باران در تابستان و در زمان برداشت براي آن مضر است، زيرا گيلاس گوشتي نرم دارد و احتمال دارد در اثر قطرات باران بترکند. از طرفي خشکي هم براي اين درخت مضر است و خشکي خاک در تابستان مي تواند به کاهش محصول دهي منجر شود. بنابراين در طول تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه نياز به آبياري دارد، نياز درختان بالغ و بزرگتر به آب کمتر است و مي توان آن ها را يک بار در هفته آبياري کرد.

شايع‌ ترين بيماري و آفات درخت گيلاس چيست؟

شايد بتوان پرندگان را يکي از مهمترين آفات درختان گيلاس دانست. پس از آن که درخت به مرحله ميوه دهي رسيد، پرندگان با تغذيه از ميوه‌هاي گيلاس مي‌توانند منجر به افت شديد عملکرد محصول شود. همچنين وجود سايد آفات از قبيل شته‌ها و کرم خراط نيز مي‌تواند مشکلاتي را ايجاد کند.

هرس درخت گيلاس چگونه انجام مي‌شود:

هرس درختان به عنوان يکي از مهمترين قسمت‌هاي مراقبتي‌ آن‌ها پس از کاشت گيلاس، شناخته مي‌شود. هرس به موقع درختان مي‌تواند به رشد بهتر‌ آن‌ها کمک کند. معمولا هرس درختان به سه صورت هرس فرم دهي، هرس باردهي و برش مناسب تقسيم بندي مي‌شود. بهترين زمان هرس کردن درختان زمستان است.

اما در مورد هرس درخت گيلاس، اين کار بهتر است در اواخر تابستان انجام شود تا از بروز بيماري‌هاي قارچي و باکتريايي جلوگيري شود. براي شکل دهي به درختان گيلاس نيز بهتر است هرس آن در اوايل فصل بهار انجام شود. هرس درخت گيلاس؛ تا حدودي شبيه به هرس درخت سيب است.

کاشت درخت گيلاس چگونه است:

به نقل از کارشناسان نهالستان آلفا نهال: به منظور کاشت نهال گيلاس؛ لازم است تا در ابتدا شرايط محيطي مناسبي فراهم شود. اولين قدم براي کاشت نهال گيلاس، انتخاب يک مکان مناسب با فضاي کافي براي کشت است. همچنين لازم است تا خاک منطقه از نظر دارا بودن مواد مغذي مورد آزمايش قرار گيرند.

اين امر سبب مي‌شود تا در صورت کمبود هر يک از مواد مغذي، نسبت به تامين آن اقدام گردد. پس از آن، زهکشي مناسب خاک مسئله‌اي است که بايد به آن توجه شود. دريافت نور کافي نيز به رشد بهتر گياه کمک خواهد کرد؛ بنابراين شرايط منطقه از نظر نور دهي نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد.

انواع درخت گيلاس ايراني و خارجي شامل چه ارقامي هستند؟

گيلاس داراي ارقام مختلفي است و رقم‌هاي توليدي آن در ايران و ساير کشورها ممکن است متفاوت باشد. کاشت درخت گيلاس، در ايران از گذشته متداول بوده است.

کاشت درخت گيلاس سياه: اين نژاد گونه بومي ايران است که بسيار شيرين و گوشتي است.

گيلاس تکدانه مشهد: اين seedlings، درشت و گوشتي است که در بيشتر مناطق قابليت کشت دارد.

کاشت نهال گيلاس زرد اروميه: اين گيلاس به رنگ زرد و بسيار شيرين و خوش طعم اس.

گيلاس ناپلئون: اين رقم از آلمان به ايران وارد شده است و عموما به رنگ زرد وجود دارد.

گيلاس جامائيکا: اين گيلاس نوعي گيلاس جامائيکايي است که به صورت قرمز رنگ به بار مي‌نشيند. اين درخت براي پرورش در مناطق گرمسيري، مناسب است. براي خريد انواع نهال ميوه ميتوانيد از سايت هاي آنلاين همچون آلفا نهال استفاده کنيد.

انواع روش‌هاي کاشت درخت گيلاس

کاشت درخت گيلاس به‌ طور معمول با استفاده از روش‌هاي مختلفي همچون کاشت بذر، کاشت نهال و قلمه زدن امکان‌ پذير است و شما مي‌توانيد با بهره گرفتن از اين روش‌ها به‌ راحتي درختان گيلاس شادابي را پرورش دهيد.

کاشت درخت گيلاس؛ امکان سه روش انجام پذيرد. کاشت درخت از طريق بذر گيلاس يکي از اين روش‌ها و روش‌هاي ديگر شامل قلمه زني گياه و پيوند گيلاس است. هر يک از اين روش‌ها داراي مزايا و معايبي هستند که هر شخص با توجه به انتظار خود لازم است يکي از‌ آن‌ها را انتخاب نمايد.

در کاشت نهال گيلاس؛ از طريق بذر بهتر است کشت را از آبان ماه شروع کرد و براي جوانه زني بهتر، در زمستان آن را در فضاي بيروني قرار داد تا نياز سرمايي آن تامين شود. در تکثير با روش قلمه زني مي‌توان از قلمه‌هاي چوبي يا نيمه چوبي استفاده کرد. در تکثير پيوندي نيز بهترين روش، پيوند بر روي آلبالوي تلخ است.

https://alphanahal.ir/cherry-seedlings/

کاشت از طريق بذر

براي کاشتن درخت گيلاس از طريق بذر بهتر است اقدامات لازم را از آبان ماه شروع کنيد تا بذر در زمستان به فضاي بيروني انتقال داده شود و نيازهاي سرمايي آن به طور کامل برطرف شود.

براي کاشت بذر بايد ابتدا چند گيلاس سالم و رسيده را آماده کنيد و به‌ خوبي قسمت‌هاي گوشتي آن را از هسته جدا نماييد. دقت داشته باشيد هسته‌هاي گيلاس براي جوانه زدن بايد حدود 3 الي 5 ماه در مکاني که داراي رطوبت کافي است، قرار بگيرند. البته نبايد اجازه دهيد که دماي اطراف به کمتر از منفي 30 درجه سانتي‌ گراد برسد زيرا در چنين شرايطي جوانه‌زني به‌ خوبي انجام نمي‌شود.

کاشت درخت گيلاس بذر بايد 2 هفته اول در مکاني نسبتاً گرم قرار بگيرد. بنابراين مي‌توانيد آن‌ها را در ظرفي که از خزه مرطوب يا کمپوست پر شده‌ است، نگهداري کنيد. پس‌ از گذشت اين زمان دانه‌ها را بايد به مکاني سرد انتقال دهيد. بذرها لازم است 90 روز در فضايي سرد، بمانند.

جوانه‌زني بذر گيلاس نهايتا به 5 ماه زمان نياز دارد و هر چقدر که شما بهتر به آن رسيدگي کنيد، جوانه‌زني سريع‌تر صورت خواهد گرفت. بعد از گذشت آخرين يخبندان بهاري، مي‌توانيد کاشت درخت گيلاس با استفاده از بذرهايي که جوانه زده‌اند را به راحتي آغاز کنيد.

بذرهاي گيلاس بايد در عمق 5 سانتي متري خاکي مناسب کاشته شوند تا بتوانند بدون مشکل رشد کنند. در هر چاله‌اي که ايجاد کرديد، مي‌توانيد چند بذر قرار دهيد و در آخر نيز روي آن‌ها را با استفاده از خاک بپوشانيد. براي به دست آمدن نتيجه‌اي بهتر و جلوگيري از خشک شدن خاک، حتما کار آبياري را انجام دهيد اما مواظب باشيد که آن‌ها غرقاب نشوند. حدود چند ماه بعد، جوانه‌ها از خاک بيرون مي‌زنند و شروع به رشد مي‌کنند.

کاشت از طريق نهال

پيش‌ از اين‌ که اقدام به کاشت نهال کنيد، حتماً از زمين مورد نظرتان يک آزمون خاک بگيريد تا تمام کمبودهاي موجود به خوبي نمايان شوند و شما بتوانيد بهتر نسبت به رفع آن‌ها اقدام نماييد و کار تغذيه‌دهي را انجام دهيد.

براي کاشت نهال گيلاس بايد در اولين مرحله شرايط محيطي مناسبي فراهم کنيد و سپس نهالي سالم خريداري نماييد. پس‌ از تهيه کردن نهال، بايد آن را در عمق مناسبي از خاک با دقت بکاريد. هنگام کشت نهال گيلاس مواظب باشيد به ريشه‌هاي آن آسيبي وارد نشود زيرا در چنين شرايطي رشد درخت متوقف خواهد شد.

کاشت درخت گيلاس يکي از مهم‌ ترين نکاتي که بايد حتما هنگام کاشت درخت گيلاس به آن توجه کنيد، زمان و فصل مناسب است. دقت داشته باشيد فصل مناسب براي کاشت نهال تا حدود زيادي به عواملي همچون نوع نهال، سن نهال، رشد ريشه و سلامت آن بستگي دارد. از اين‌ رو نيز اکثر افراد در فصل پاييز اقدام به کشت اين درخت مي‌کنند زيرا در اين فصل ريشه مي‌تواند بهتر توسعه يابد.

از آن جايي‌ که درخت گيلاس به آبياري خيلي زيادي احتياج ندارد و در برابر کم‌آبي نيز بسيار مقاوم است، سعي کنيد بعد از کاشت خيلي کار آبياري را انجام ندهيد. کار آبياري بايد به‌ صورت دوره‌اي انجام شود تا کيفيت محصولات کاهش نيابد و همچنين ريشه دچار پوسيدگي نشود.

تکثير درخت گيلاس بوسيله پيوند زدن:

انواع مختلفي از پيوند وجود دارد که نوع مورد استفاده آن بستگي به اندازه تنه درخت دارد و بهترين زمان پيوند حدوداٌ اوايل فروردين مي باشد اگر تنه درخت شما به اندازه ضخامت يک مداد باشد مي توانيد از پيوند زبانه اي و اگر ضخامت تنه به اندازه 6 سانتيمتر استفاده کنيد

پيوند جوانه درخت گيلاس :

براي پيوند جوانه گيلاس در اواخر بهار يا اوايل تابستان که بهترين زمان براي پيوند جوانه است شاخه اي که رشد کافي کرده است و سالم و بدون هرگونه بيماري ست انتخاب کنيد شاخه اي که ضخامت آن حدود يک و نيم سانتيمتر باشد و سبز و جوانه آن قابل مشاهده باشد.

با استفاده از يک چاقوي تيز بدون اين که جوانه را زخمي کنيد از شاخه جدا کنيد. سپس برگ هاي ساقه را با چاقوي تيز از وسط دمبرگ هرس کنيد شياري به طول 12 سانتيمتر روي شاخه اي که مي خواهيد روي آن پيوند بزنيد ايجاد کنيد مجددا ٌ شياري به طول 5 سانتيمتر به صورت افقي در بالاي شيار ايجاد کنيد.

به آرامي به کمک يک چاقويي که زياد تيز نباشد پوسته را به آرامي باز کنيد جوانه پوست باز شده را ببريد و زير آن را يک برش يک سانتيمتري بزنيد و جوانه پيوندک را روي آن بچسبانيد سپس بالا و پايين آن را با چسب نواري پيوند بچسبانيد.تا در جاي خود محکم شود.

تکثير درخت گيلاس با قلمه:

براي تکثير درخت گيلاس با قلمه، ابتدا قلمه ها را در آب ريشه دار کنيد. ته ظرفي را سوراخ کنيد و درون آن به اندازه 10 سانتيمتر خاک رس با مخلوطي از نيمي خزه اسفاگنوم با پيت ماس ونصفي پرليت بريزيد. ساقه اي انتخاب کنيد که داراي 2-4 برگ حاوي جوانه باشد. قلمه اي به اندازه 10-15 سانتيمتر از قسمت بالاي جوانه قطع کنيد.

همه برگ ها را تا 4 سانتيمتر از انتهاي قلمه جدا کنيد. دو برش عمودي به اندازه 3 سانتيمتري در دو طرف ساقه بزنيد. انتهاي قلمه را حدود 3 سانتيمتر داخل هورمون ريشه زايي بزنيد و هورمون اضافي را تکان دهيد. با انگشت سوراخي در خاکي ايجاد کنيد سپس قلمه را داخل آن قرار دهيد و خاک دور آن را محکم کنيد سپس آبياري کنيد تا کاملا ٌ مرطوب شود.

ظرف داراي قلمه را در محلي تاريک با دماي حدود 15 درجه سانتيگراد قرار دهيد و رطوبت آن را هميشه تامين کنيد مي توانيد حداقل روزي دوبار با اسپري آن را مرطوب کنيد. بعد از حدود دو تا سه هفته قلمه را با ملايمت بيرون بکشيد اگر مقاومت کرد يعني ريشه زده است و مي توانيد آن را به گلداني با ضخامت 10 سانتيمتر خاک منقل کنيد و کم کم ساعت هاي در معرض قرار گرفتن شرايط هوا و دمايي طبيعي را افزايش دهيد تا به دماي بيرون عادت کند اما از قرار دادن در معرض مستقيم نور آفتاب تا چند هفته خودداري کنيد.

کاشت از طريق قلمه زدن

يکي ديگر از روش‌هاي کاشت درخت گيلاس که نياز به تخصص زيادي ندارد، قلمه زدن است. در اين روش ابتدا بايد يک بستر مناسب تهيه کنيد تا قلمه را در آن بکاريد. دقت داشته باشيد خاک يکي از اصلي‌ ترين و مهم‌ ترين شرايط براي پرورش گياهان به حساب مي‌رود و اگر خاک مورد نظرتان از زهکشي مناسبي برخوردار نباشد، گياه نمي‌تواند در آن به‌ خوبي رشد کند.

پس‌ از آماده کردن خاک، نوبت به انتخاب قلمه مي‌رسد سعي کنيد قلمه را از شاخه‌هايي که جوان‌تر هستند، انتخاب کنيد زيرا اين نوع قلمه‌ها ريشه‌دهي بهتري دارند و مي‌توانند سريع‌تر رشد کنند. خاک تندروتري گوردن با عمق مناسب قرار دهيد و سپس با احتياط قلمه‌ها را در آن بکاريد.

کاشت درخت گيلاس پس‌ از کشت قلمه لازم است حتما خاک را به‌ اندازه کافي مرطوب کنيد تا جوانه‌زني بدون مشکل صورت بگيرد. هنگامي‌ که قلمه به رشد مناسبي رسيد، مي‌توانيد آن را به مکاني بزرگ‌تر مانند باغچه يا باغ منتقل کنيد. براي افزايش و رشد آن‌ها نيز مي‌توانيد از کودهايي که حاوي ازت هستند بهره بگيريد و کار کوددهي را به طور برنامه‌ ريزي‌ شده انجام دهيد.

آموزش مراحل کاشت گيلاس

انتخاب مکان مناسب براي کاشت

آزمايش خاک از نظر بافت و ساير عوامل

نور خورشيد کافي

انتخاب خاک با زهکشي مناسب

محل سکونت شما در کاشت گيلاس اهميت زيادي دارد. با يک برنامه ريزي دقيق مي توانيد به راحتي يک درخت گيلاس در باغچه منزل داشته باشيد و از آن لذت ببريد. شرايط کاشت گيلاس در هرجايي از دنيا امکان پذير نيست. قبل از کاشت بايد از يک سري اطلاعات مطمئن شويد. گيلاس معمولاً در مناطق معتدل کوهستاني رشد و نمو بهتري دارد و با انتخاب گونه مناسب گيلاس، کمتر دچار آسيب ديدگي هايي مانند ترک خوردگي ميوه، لکه برگ و تاولک براي درخت خواهيد شد.

گيلاس ها به دو دسته ترش و شيرين تقسيم مي شوند. گيلاس ترش همان آلبالو مي باشد که در برابر آسيب هاي محيطي مقاوم تر است. آلبالو نسبت به گيلاس کمتر دچار بيماري مي گردد و در برابر دماي شديد نيز مقاوم است.

درخت آلبالو تزييني است و اندازه کوچکي دارد. اين مسئله هرس و نگه داري از آلبالو را بهتر و آسان تر مي کند. شيريني گيلاس باعث جذب آفات مختلف و همچنين پرندگان مي شود. هرس و سم پاشي درخت گيلاس، زمان بيشتري را مي طلبد. کاشت گيلاس بايد در مکاني با نور کافي، خاکي با زهکشي مناسب و جريان هواي کافي انجام شود.

اگر اين درخت را در فصل پاييز بکاريد، فرصت کافي براي رشد و توسعه براي ريشه آن فراهم و در ماه هاي سرد قوي تر خواهد شد.

کاشت گيلاس را در مکاني که قبلاً خربزه، توت فرنگي، هلو و گوجه کاشته ايد، انجام ندهيد. درخت گيلاس به بيماري خاصي از راه قارچ ورتيسيليوم بسيار واکنش نشان مي دهد.

براي کاشت گيلاس, فضاي کافي را لحاظ کنيد. به طور کلي ? متر فضا بين درختان کوچک گيلاس بايد برقرار باشد. اگر اندازه درخت گيلاس شما نرمال است، بايد بين درختان دو برابر فاصله اعمال کنيد. براي کاشت درخت گيلاس، از خاک با مواد مغذي فراوان و کيفيت عالي استفاده کنيد. عمق گودال از اندازه توده ريشه درخت بيشتر نباشد.

هرساله در فصل بهار به درخت گيلاس کود دهيد.با شروع شدن توليد ميوه، منتظر برداشت گيلاس باشيد و آن گاه دوباره به گيلاس کود دهيد. بر اساس گونه گيلاس انتخابي بايد ميزان آبياري، هرس و شمپاشي را تعيين و انجام دهيد. برخي از گونه هاي گيلاس مقاوم تر از بقيه هستند. پرندگان به گيلاس بسيار متمايل مي باشند و به آن آسيب مي زنند.

براي محافظت گيلاس از پرنده چند روش وجود دارد:

در صورت امکان دور درخت حصار بکشيد يا بر روي آن توري بگذاريد. ضمن اينکه ضخامت و قطر سوراخ هاي توري نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

مگس ميوه گيلاس نيز يکي از آفت هاي شناخته شده براي گيلاس است. براي نابودي آن مي توانيد از آفت کش ها استفاده کنيد. اين مگس باعث ايجاد کرم و نابودي گيلاس مي شود.براي مراقبت درخت از پرندگان و آفات از راه هاي ارگانيک کمک بگيريد. سوسک ژاپني نيز از آفت هاي شناخته شده براي گيلاس است.

فصل مناسب کاشت نهال گيلاس چه فصلي است:

يکي از نکات بسيار مهم در پروسه کاشت نهال گيلاس، زمان و فصل مناسب جهت کاشت آن است. اين که نهال در چه فصلي کشت شود، تا حد زيادي وابسته به عوامل مختلف از جمله سن نهال، نوع نهال، سلامت ريشه آن و… است. با اين وجود بسياري از افراد بر اين باورند که فصل پاييز بهترين فصل جهت کشت گيلاس است. با توجه به اين که درخت گيلاس، جزو درختان حساس به کم آبي محسوب مي‌شود، کشت نهال آن در بهار توصيه نمي‌شود. چنانچه کشت در فصل پاييز انجام شود، ريشه به خوبي توسعه يافته و در زمستان نيز مي‌تواند مقاومت کافي در برابر سرما را داشته باشد.

خاک مناسب براي کاشت گيلاس

ريشه هاي درخت گيلاس سطحي و کم عمق است. براي کاشت درخت گيلاس نياز به خاک خوب تا عمق ??? متري داريد. بهترين نوع خاک، خاک لومي شني است. چون شن زهکشي بسيار خوبي دارد. زهکشي براي درخت گيلاس اهميت زيادي دارد. چون اين درخت رطوبت زياد را تحمل نمي کند. محل کشت آن نبايد اسيدي باشد. بلکه بايد قليايي باشد. قليايي و اسيدي کردن بيش از اندازه خاک موجب آسيب به گيلاس مي شود.

خاک مناسب يکي از شروط اصلي پرورش گياهان و به خصوص درخت گيلاس است. محيط پيشنهادي براي کاشت گيلاس، محيط قليايي است. نکته جالب توجهي که در مورد کاشت درختان گيلاس، وجود دارد، اين است که اين درختان ريشه‌هاي عميقي ندارند و با فراهم کردن خاک مناسب با عمق 1.5 متر، مي‌توان اين درختان را کشت کرد. از آنجايي که مسئله زهکشي خاک براي پرورش گيلاس بسيار حائز اهميت است، بهتر است از خاک لومي شني براي کشت آن استفاده کرد.

نحوه‌ي کودهي درخت گيلاس و بهترين کود‌هاي شيميايي و حيواني چيست:

کوددهي به درختان گيلاس مي‌تواند بسته به مرحله رشد گياه، متفاوت باشد. به طور مثال در سال‌هاي اوليه کاشت نهال گيلاس، استفاده از کودهاي ازته براي افزايش رشد پيشنهاد مي‌شود. پس از آن که درخت به مرحله باردهي رسيد، مي‌توان از کودهاي کامل براي افزايش رشد آن استفاده کرد. کودهاي پوسيده دامي نيز مي‌توانند در روند رشد اين درختان موثر باشند. اما آنچه که اهميت دارد اين است که مقدار و نوع کود بايد از سوي گياه‌پزشک تعيين شود و استفاده خودسرانه از کودها حين کاشت درخت گيلاس، مي‌تواند مشکلاتي را براي آن ايجاد کند.

آبياري درخت گيلاس :

بارندگي در طول زمستان براي اين درخت بسيار عالي است، بالعکس، باريدن باران در تابستان و در زمان برداشت براي آن مضر است، زيرا گيلاس گوشتي نرم دارد و احتمال دارد در اثر قطرات باران بترکند. از طرفي خشکي هم براي اين درخت مضر است و خشکي خاک در تابستان مي تواند به کاهش محصول دهي منجر شود. بنابراين در طول تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه نياز به آبياري دارد، نياز درختان بالغ و بزرگتر به آب کمتر است و مي توان آن ها را يک بار در هفته آبياري کرد.

شايع‌ ترين بيماري و آفات درخت گيلاس چيست؟

شايد بتوان پرندگان را يکي از مهمترين آفات درختان گيلاس دانست. پس از آن که درخت به مرحله ميوه دهي رسيد، پرندگان با تغذيه از ميوه‌هاي گيلاس مي‌توانند منجر به افت شديد عملکرد محصول شود. همچنين وجود سايد آفات از قبيل شته‌ها و کرم خراط نيز مي‌تواند مشکلاتي را ايجاد کند.

هرس درخت گيلاس چگونه انجام مي‌شود:

هرس درختان به عنوان يکي از مهمترين قسمت‌هاي مراقبتي‌ آن‌ها پس از کاشت گيلاس، شناخته مي‌شود. هرس به موقع درختان مي‌تواند به رشد بهتر‌ آن‌ها کمک کند. معمولا هرس درختان به سه صورت هرس فرم دهي، هرس باردهي و برش مناسب تقسيم بندي مي‌شود. بهترين زمان هرس کردن درختان زمستان است.

اما در مورد هرس درخت گيلاس، اين کار بهتر است در اواخر تابستان انجام شود تا از بروز بيماري‌هاي قارچي و باکتريايي جلوگيري شود. براي شکل دهي به درختان گيلاس نيز بهتر است هرس آن در اوايل فصل بهار انجام شود. هرس درخت گيلاس؛ تا حدودي شبيه به هرس درخت سيب است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 17
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 35
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 89
  • بازدید ماه : 145
  • بازدید سال : 540
  • بازدید کلی : 2909
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی